INNBLIKK
Jo, du har råd til å outsource møtebookingen
Mangler du trykk på bookingen? Vår ekspert forteller hvorfor du burde prioritere ekstern møtebooking og hvor mye du taper på å ikke gjøre det.
Cold calling og møtebooking er blant de mest debatterte og utfordrende områdene innen salg, og i stedet for å gjøre jobben internt leker mange selskap med tanken om å gjøre jobben eksternt.
Ofte vurderes det å outsource jobben som en for stor kostnad som ikke vil lønne seg, men dette er Ole-Arvid Liodden — partner i Loyalty Consulting — uenig i.
– Jo, du har råd til å outsource møtebookingen. Faktisk bør du gjøre det, sier han.
Vil du holde deg oppdatert på møtebooking? Meld deg på vårt nyhetsbrev her!
Store økonomiske vinningsmuligheter
Liodden har vært hos Loyalty de siste syv årene, er Salgscoach og driver sitt eget selskap Expiro på siden. Siden slutten av 90-tallet har han jobbet med salg for flere større organisasjoner, og bruker mesteparten av tiden sin på å hjelpe salgsorganisasjoner med å maksimere potensialet sitt.

Han mener at de mindre attraktive sidene ved det å ringe kaldt fører til tap av større summer for bedriftene.
– Grunnen til at cold calling er så lite populært er selvfølgelig den iboende frykten vi alle har for avvisning. Dette resulterer i utsettelser, unnskyldninger og et manglende trykk på bookingen, poengterer Liodden.
Han legger til at konsekvensen av dette er både av mental og emosjonell karakter i salgsavdelingen, men også et massivt økonomisk tap for bedrifter som får færre salgsmøter enn det de egentlig har kapasitet til.
Booker du de riktige kundene? Slik sikrer du gode leads.
Det er her outsourcingen av møtebookingen kan lønne seg, og bedrifter kan vinne mye på denne strategien.
– Møtebooking er en mental øvelse, mer enn en fysisk øvelse. Heldigvis er det en del mennesker som har spesialisert seg på møtebooking, som selger dette til andre bedrifter. Disse trener på møtebooking og har dette som sin eneste daglige oppgave, og blir gjerne virkelig dyktige på det. Da forsvinner utsettelsene og unnskyldningene, sier Liodden.
En investering i vekst
Bedrifter som ikke outsourcer oppgir ofte en tvil om at eksterne bookere klarer å prestere for en bedrift de ikke kjenner fra innsiden. Den avgjørende faktoren er dog som regel en frykt for at kostnadene vil bli for store.
– Dette stemmer selvsagt ikke, sier Liodden.
Han legger til:
– Dette betyr ikke at selger ikke også skal booke selv, men at det eksterne må ses på som et supplement. Det er en investering i vekst!
Liodden forklarer regnestykket slik:
Dersom den gjennomsnittlige årsverdien for en ny kunde er 100.000 kroner, og hit-rate er 20%, kan man se på verdien av et nytt kundemøte som et overskudd på 20.000 kroner. Det vil også si at man går glipp av 20.000 kroner for hvert eneste møte som ikke blir booket.
Dersom man outsourcer møtebookingen til et eksternt selskap som gir et ekstra salgsmøte per dag, vil det gitt tallene i eksemplet gi 4,8 millioner ekstra i omsetning i ny-salg i løpet av et år.
– Og da er det kun snakk om den potensielle økonomiske gevinsten. I tillegg kommer alle de andre fordelene, som økt trivsel, mer inspirasjon, mer trykk og mer glede. Hvor mye er dere villige til å investere for å få til dette?
Trenger du råd til outsourcing av møtebookingen? Ta kontakt med Loyalty!