INTERVJU

Motivasjon, målsetting og initiativ: Slik lykkes jeg som møtebooker

I en stilling med mye avvisning og enveissamtaler føles det til tider som om ingenting nytter. Møtebooker Malin Wien forteller om utfordringene hun har møtt i bransjen, hvordan hun løste dem og hva som har vært hennes største suksesshistorie i jobben.

Loyalty 14 web

Møtebooking er et arbeidsområde hvor det kan være spesielt vanskelig å knekke koden. De fleste har hatt dager hvor ingenting går ens vei og at «nei» tilsynelatende er det eneste ordet å få fra den andre enden av telefonrøret.

Møtebooker Malin Wien har vært hos Loyalty i snart to år, og kjenner godt til slike dager. I intervjuet under forteller hun oss hvordan hun møtte jobbens utfordringer, og hvordan hun presterte å vokse og få mer ansvar i løpet av tiden hun har vært her.

Vil du holde deg oppdatert på møtebooking? Meld deg på vårt nyhetsbrev her!

Ville teste tøffere salg

Wien, som hoppet rett ut i arbeidslivet etter fullført videregående, hadde jobbet flere år med butikksalg og servicebransjen før hun fant sin vei til Loyalty i februar 2019. Det var trangen til å teste ut det hun kaller «litt kaldere og tøffere salg» som drev henne til å satse i den retningen, noe hun virkelig har fått prøvd seg på nå.

– Det første året satt jeg på avdelingen vi internt kaller «Presale», der jeg representerte Loyalty sine oppdragsgivere. Etter en periode fikk jeg mer ansvar, og ble ansvarlig for å kalibrere samtalene til de andre ansatte parallelt med oppgaven som møtebooker, forteller hun.

Her jobbet hun med ulike pilotprosjekter for flere kjente navn. Etter ett år i den stillingen, søkte hun på en stilling som intern møtebooker som skulle sikre nye kunder og fikk den. Nå jobber hun utelukkende med Loyalty, og har fått mer ansvar.

– Tidligere besto dagen i å ringe kaldt på prospektlister som var utviklet av oppdragsgiverne våre og oss, i samarbeid. Nå består dagen fremdeles av å kontakte kunder kaldt, samtidig som jeg er mer involvert i utvelgelsen av hvilke prospekter som er relevante. Samtidig holder jeg i dag i større deler av salgsprosessen, også etter at møtet er booket. Jeg går i møtene jeg booker, og setter opp tilbud til kundene basert på behovet vi avdekker i det første møtet, forteller Wien.

Jobbet målbevisst

Dette kom dog ikke av seg selv. Wien forteller at hun tok spesifikke steg for å komme seg dit hun er nå.

– For å motivere meg selv setter jeg meg konkrete mål. Fokuserer på min vei videre. Hva skal være mitt neste steg i karrieren, og hva må jeg da nå gjøre for å lykkes med å nå dit?

Hun legger til at da hun var på avdelingen med flere møtebookere, tok hun også initiativ og ansvar for å bidra til en god stemning — noe som bidro til å få et bedre forhold til kundene.

– Jeg smilte og var positiv, da positivitet smitter og kan bidra til at de rundt meg også får et positivt mindset som hjelper dem i sine samtaler.

– Kunden hører om man er positiv, og hører om man smiler, forklarer Wien.

Malin

Kalde prospekter og komplekse produkter

Wien trekker frem en spesiell opplevelse hun har hatt i løpet av tiden hennes som møtebooker, hvor hun møtte på utfordringer og virkelig fikk testet egne evner.

– Min største suksesshistorie fra min tid som møtebooker i Loyalty var da jeg fikk ansvaret for både to viktige pilotprosjekter samtidig.

– Begge prosjektene leverte jeg over forventet på. Det krevde mye hardt arbeid å levere på to prosjekter om hverandre, understreker hun.

Da hun jobbet på de to prosjektene, var det to vesentlige aspekter som var spesielt utfordrende:

Først og fremst møtte hun ofte på kalde prospekter i løpet av jobbhverdagen. Dette er noe som resulterer i mange raske nei, som fort kan bli demotiverende — spesielt når man ikke får kommet til poenget før avvisningen kommer.

For å løse dette, måtte Wien endre pitchen sin.

– Jeg sørget for å ha en klar og tydelig pitch, som har en interessevekker som gjør det klart for prospektet hva dette handler om, forteller hun.

Hun legger til:

– Samtidig, når jeg snakker med beslutningstakere i store selskap er det fort å møte på mennesker som er opptatte og til tider er korte — da må jeg også huske å speile de, og ta styringen i samtalen, være autoritær samtidig som jeg er vennlig og imøtekommende.

En annen faktor som gjorde oppdraget spesielt utfordrende var vansker med å forklare hva produktet er på en effektiv måte, ifølge Wien. Dersom produktet er komplekst, trigger dette mange spørsmål hos prospektene og krever videre forklaring.

De færreste har mye tid til overs for å prate på telefonen med møtebookere i løpet av en vanlig arbeidsdag, og da kan komplekse produkter være spesielt vanskelig å selge inn over telefon.

I disse situasjonene har Wien en huskeregel hun minner seg selv på:

– Målet med samtalen er aldri å selge produktet eller tjenesten over telefonen, så det jeg gjør er alltid å henvise kunden til møtet, sånn at de kan få svaret av vår oppdragsgiver, sier hun.

Fikk flere muligheter og mer ansvar

I etterkant av arbeidet hun gjorde på de to prosjektene, hvor hun endte opp med å få begge pilotene forlenget, sier Wien at det var verdifull erfaring.

– Det jeg har lært er at innsatsen jeg har lagt ned gir resultater. Jeg har fått flere muligheter etterhvert som jeg har levert gode resultater, forteller hun.

Avslutningsvis legger hun vekt på at gjennom resultatene hun har oppnådd som møtebooker, så har hun bevist noe viktig for seg selv:

– Gjennom å levere i arbeidslivet har jeg også bevist for meg selv og andre at man kan klatre på karrierestigen uten å ta utdanning. Man kan gjøre det med hardt arbeid i salg.

Vil du vite mer om jobb innen møtebooking i Loyalty? Kontakt oss.

Relatert