Her er kvalitetene som sikrer et unikt og effektivt bookingteam
Tenker du utenfor boksen når du setter sammen team av møtebookere? Det kan lønne seg stort! Salgslederne Josefine og Anna forteller oss hvilke kvaliteter du burde legge vekt på under rekrutteringsprosessen.
Mange som ansetter møtebookere har gjort seg de samme tankene om hva slags kvaliteter en drømmeansatt har. Når du skal sette sammen et helt lag av møtebookere, er det dog viktig at du legger vekt på andre kvaliteter i tillegg.
Hvor godt går teammedlemmene dine sammen? Utfyller de hverandres svakheter, inspirerer hverandre med sine styrker? Er det tilrettelagt for god synergi på laget?
Vi tok en prat med salgslederne Josefine Feet-Thaule og Anna Landsverk, som leder hvert sitt team av møtebookere, om hvilke kvaliteter de vektlegger for å dyrke et unikt og solid bookingteam.
Hold deg oppdatert på kundeservice, callsenter og møtebooking. Meld deg på vårt nyhetsbrev!
Fleksibilitet og holdninger
Når Feet-Thaule ser etter nye møtebookere til teamet sitt, starter hun fortsatt med de grunnleggende og essensielle kvalitetene for en enkeltstående møtebooker.
– Det viktigste for meg i en rekrutteringsprosess av nye møtebookere er å se etter kandidater som er fleksible, motiverte, læringsvillige og tøffe, forteller hun.
Samtidig legger salgslederen vekt på hva slags holdninger og verdier de individuelle bookerne sitter med. I en stilling hvor snittalderen gjerne heller mot begynnelsen av 20-årene og det ikke kreves en spesifikk utdanning, blir også en kandidats modenhet vurdert.
– Når man jobber med møtebooking jobber man med store og kjente merkenavn for markedet, og mindre kjente start-ups. Samme grad av profesjonalitet, ansvar og eierskap forventes uansett hvem man representerer, sier Feet-Thaule, og legger til:
“Innsatsen skal være lik uavhengig hvem man jobber med. ”
Forholdet mellom booker og oppdragsgiver
Noe som kan være utfordrende for mange bookere, er kompleksiteten i rollen du inntar og hvor mye det krever av deg. Samtidig som man ikke skal være en selger, skal en booker skape en interesse for et produkt eller en tjeneste som en annen person senere skal videreselge.
Dette er en av grunnene til at Feet-Thaule mener man ikke må undervurdere forholdet den aktuelle møtebookeren har til oppdragsgiveren.
– Jo bedre dialog booker har med oppdragsgiver, jo bedre blir kvaliteten i møtene, og sannsynligheten for suksess øker, poengterer hun.
Salgslederen forklarer at det å ha et ansikt og en form for relasjon til den eller de som skal gå i møtene man booker, kan ha en veldig positiv effekt.
Les mer om de vanligste feilene man gjør som møtebooker her.
Viktigheten av forskjellige personlighetstyper
Når det gjelder å sette sammen et optimalt team av møtebookere, kan det å fokusere på personlighetstyper være det avgjørende elementet som sikrer kompetansebehov og effektivitet.
Salgslederne forteller at samtidig som man legger vekt på å finne ansatte som kan tilpasse seg de forskjellige mennesketypene man møter i de ulike bransjene man booker innen, så er det gunstig at selve bookingteamet også består av ulike personligheter.
– På det «perfekte» møtebookingsteamet finnes alle personlighetstyper. De ekstroverte, de introverte. De drivende, de analytiske, de vennlige og de uttrykksfulle, forteller Feet-Thaule.
Anna Landsverk er også enig i at dette er en avgjørende kvalitet for et dyktig bookingteam:
– Ulike personligheter passer til ulike prosjekter. Det som er fint med å ha så mange ulike personligheter blant teammedlemmene er at man alltid kan finne den profilen som har best kompetanse til å lykkes, enten det er møtebooking innen bil, økonomi eller IT, forteller Landsverk.
Hun påpeker at team som er bygget opp på en slik måte vil være godt tilrettelagt for at bookerne kan inspirere hverandre. Feet-Thaule er også enig i at dette fremmer kreative løsninger blant de ansatte:
– Har man et team med mangfold vil man hele tiden ha ansatte som tenker helt forskjellig. Som løser oppgaver og utfordringer ulikt, og som da utfordrer hverandres tankegang og arbeidsmetode til enhver tid. Da tvinges man til å tenke nytt og annerledes hver dag.
– Det er da man virkelig blir en god møtebooker, legger hun til.
Kommer ikke uten utfordringer
Det er dog ikke til å legge skjul på at det å ansette så vidt forskjellige personlighetstyper krever en sterk leder med evner til å se hver enkelt og høy grad av tilpasningsdyktighet.
– Det å ha mange ulike personer på et team byr også på utfordringer. Det vil si at de motiveres og drives av forskjellige ting, for eksempel penger kontra personlig utvikling, forteller Feet-Thaule.
Avslutningsvis påpeker de to salgslederne at dette vil kreve mer av avdelingens ledere, ofte i form av personlig oppfølging.
– Det viktig at man har en leder som tar seg tiden til å se hver enkelt ansatt og blir kjent med deres atferdsmønster. Da vil denne lederen kunne legge opp gode dager der alle på ett eller annet tidspunkt vil føle seg sett, enten det er i en 1:1 samtale eller coaching, eller i plenum, sier Feet-Thaule.
Loyalty hjelper deg gledelig med å sette sammen det ultimate teamet for møtebooking for din bedrift. Ta kontakt og finn ut hvordan.